Op de school van mijn kinderen rekenen kinderen in de sprinter, de intercity of in de TGV. Stel dat het rekenen niet verloopt zoals de juf of meerster van het kind verwacht en vorderingen jaar in jaar uit uitblijven. Wat denkt u dan dat de school doet? Gaan ze onderzoeken hoe dat kan of zeggen ze: “We zitten op een rijdende trein en op een rijdende trein doen we geen onderzoek”?Onderzoeken natuurlijk, daar is geen twijfel over mogelijk en anders zorg je daar als ouder wel voor.
Zelfs de NS zal een rijdende trein die al 13 jaar niet op haar bestemming aankomt, onderzoeken. Liggen er blaadjes op de rails? Is de bovenleiding kapot of is er sprake van een wisselstoring.
Na 13 jaar plannen maken over het Dorpshart Duivendrecht, wil je weten waarom plannen keer op keer niet doorgaan? Wat goed ging en wat niet? En vooral wat we kunnen doen om van de fouten te leren? Hoe zorgen we dat we in deze financieel economische moeilijke tijden toch het hoogst haalbare uit de kast halen, om van het dorpshart iets moois te maken? GroenLinks wil dat in ieder geval wel. Samen met de andere oppositiepartijen dienden we diverse moties in om tot een onderzoek te komen. Helaas hebben al deze voorstellen geen meerderheid gehaald, met als argument dat het hele project eerst afgerond moet zijn: “Op een rijdende trein doe je geen onderzoek”. Dat is jammer want als je niet weet waar de blaadjes liggen op de rails, kun je ze ook niet op tijd weghalen.