GroenLinks Ouder-Amstel ging afgelopen zaterdag langs de deuren in de wijk Benning in Ouderkerk aan de Amstel. De partij wilde horen hoe de omwonenden in de wijk denken over de verbreding van de snelweg A9, de realisatie van een tankstation en de daarvoor geplande bomenkap bij hen in de buurt. In de wijk zijn er veel zorgen over de gezondheidseffecten van nieuwe snelweg, en onbegrip over de noodzaak van een tankstation.
In de ochtend van 21 september ging de afdeling GroenLinks Amstelveen/Ouder-Amstel met zes actieve leden in de gemeente op pad in de wijk Benning in Ouderkerk. In het gebied rond de Jan Benninghweg ging de partij in gesprek met buurtbewoners over de plannen rondom de A9. GroenLinks is tegenstander van de geplande verbreding, de komst van een nieuw tankstation en de daarvoor noodzakelijke bomenkap. GroenLinks-gemeenteraadslid Lily Kreca: “GroenLinks zit totaal niet te wachten op de ontwikkelingen bij de A9. Het schaadt de leefomgeving en het milieu in onze hele regio, maar zeker voor de mensen die er dicht in de buurt wonen. Daarom wilden wij van hen horen hoe zij dit beleven.”
De reacties in de wijk waren overwegend eensluidend. Veel bewoners maken zich zorgen om de gevolgen van de plannen voor hun gezondheid en hun leefomgeving. Lily Kreca: “Waar bewoners in Benning zich specifiek zorgen over maken, zijn de gevolgen van de luchtkwaliteit van al die extra optrekkende auto’s als gevolg van het geplande tankstation bij hun in de buurt. Specifieke zorg ging over de school, gelegen dichtbij in de buurt van A9. Die kinderen moeten niet meer bloot gesteld dan nu al het geval is. GroenLinks vindt het een onbegrijpelijk plan en niet meer van deze tijd. We willen juist de omslag naar duurzame energie maken en ook met het verdwijnen van het tankstation in Amstelveen blijven er genoeg mogelijkheden in de buurt om je auto te vullen.” Daarnaast vrezen bewoners in Benning voor het aangezicht van hun wijk als de bestaande bomen verdwijnen.
GroenLinks ziet echter ook de spagaat waar de gemeente in zit. De Rijksoverheid kan de verbreding, het tankstation en de bomenkap doordrukken of de gemeente nu meewerkt of niet. Alleen als de gemeente meewerkt lijkt zij aanspraak te maken op compenserende maatregelen, zoals extra investeringen in geluidsschermen en (financiële) compensatie voor de kap. Kreca: “Ouder-Amstel zit daardoor in een onmogelijke situatie, waar we moeten kiezen tussen twee kwaden. Werk je mee, dan lijkt het alsof je het A9-project een goed idee vindt. Werk je niet mee, gebeurt het alsnog, en mis je de compensatie.” GroenLinks vindt het belangrijk dat goed gekeken wordt of de gemeente juridisch nog iets kan doen. Tegelijkertijd moet er zo veel mogelijk druk worden uitgeoefend op Den Haag om het project A9 aangepast te krijgen. “Het kabinet is eindverantwoordelijk voor deze onzalige plannen. Wij zijn lokaal blij met de hulp die GroenLinks in de Tweede Kamer heeft geboden door schriftelijke vragen aan de minister te stellen,” aldus Kreca.
Zie de bijlage voor de schriftelijke vragen,